Blog

ÖtletLáda: hobbiból vállalkozás! Ki vagyok én?

Ki vagyok én és miért hallgatnál rám?

Balazsi Eszter vagyok, az ÖtletLáda megálmodója, marketing specialista, piaci rés kutató és kreatív alkotó.

Idézném egyik munkatársam szavait: “Eszti, nem lehet kölcsön kérni az agyadat csak egy napra?”
17 éves voltam, amikor a 7 éves kisöcsém ezt mondta: “Eszti, te tuti, hogy egyszer gazdag leszel!” 

Az elmúlt években szabadidőmben több, mint 4 vállalkozást építettem és juttattam el a felfelé ívelő, sikeres működésig, de mindegyiket abbahagytam… Miért? Erre később megkapod a választ…

7 tény rólam, ami után azt fogod kérdezni: …de MIÉRT?

  • 10 éve az első vállalkozásom akkora siker volt, hogy még az indulása előtt (weboldal vagy marketing anyagok nélkül), csupán egy apróhirdetésből 2-3 milliós megrendelések érkeztek reklámügynökségektől. A vállalkozást végül inkább el sem indítottam, mindent kitöröltem, semmi sem vállaltam el (az ügynökségek még éveken át kerestek). Miért? (ezt az ötletet is meg fogom veled osztani az oldalon, mert azóta sem csinálja senki!)
  • Nem tudok úgy végigmenni az utcán, hogy ne villogjanak a fejemben a körülöttem lévő dolgok felett piros felugró ablakok: “Úúú! MEKKORA piaci rés?! Jesszus mennyi pénz lenne ebben?!” …és már dübörög is az agyam, hogy én hogy építenék ebből sikeres vállalkozást.
  • 27 éves koromig egyetlen könyvet sem olvastam el… NEM! a kötelezőket sem! Gyűlöltem olvasni! Azóta falom a könyveket… Miért? Mi történt?
  • 36 éves vagyok, több mint 20 éve dolgozom, eddig 14 munkahelyem volt (újság kihordó, takarító, árufeltöltő, grafikus, webgrafikus – weboldal készítő, ügyfélkiszolgáló, menedzser asszisztens, projekt asszisztens, projektmenedzser, webshop menedzser, social media felelős, üzletvezető, marketinges, senior marketing és PR menedzser). Miért?
  • Meglepetesdoboz.hu weboldalam elindítása után 3 hónapon belül 20 legfőbb kulcsszóra az 1-2-3. találati helyre kerültem a Google keresőben, így organikusan napi 100-150 látogató volt. Folyamatosan érkeztek az új hirdetők, rendszeresen küldtek nekem csomagokat Unboxing videókért cserébe, elkezdtem felépíteni hozzá a vállalkozói közösséget is és automatizálni a folyamatokat. Amint elkezdett normálisan működni az oldal és látszott, hogy sikeres, abbahagytam, az oldalt teljes egészében töröltem. Miért?
  • Jöhet az Igen!? nevű vállalkozásomat 3 hónap alatt építettem fel. Ez egy esküvői magazin volt, amit Somogy megye 20 legnagyobb településén az anyakönyvvezetők 1 éven át minden házasságkötésre bejelentkező párnak átadtak. Az ötlettől a teljes kivitelezésig mindent egyedül építettem fel (stratégia, szövegírás, weboldal készítés, grafika, sales (hideghívások), marketing, social, nyomdai előkészítés, kapcsolattartás). Már sikeresen le volt szervezve másik két megyében is a megjelenés, a weboldal pedig néhány hónap alatt havi 13 ezer látogatóra emelkedett organikusan, több száz hirdető volt az oldalon. Végül 5 hónap után abbahagytam…az oldal még néhány évig üzemelt, a látogatószám nőtt folyamatosan, de végül kitöröltem. Miért?
  • Néhány hónappal később elkezdtem kézműves, egyedi, névre szóló design albumokat és emlékkönyveket készíteni, amiket a Meska.hu oldalán értékesítettem. Indulástól kezdve folyamatosan jöttek a megrendelések és a 3. évben már 1200 vásárlóm volt (marketing nélkül!). A 4. évben fizikailag nem bírtam már teljesíteni a megrendeléseket, túlhajszoltam magam és bezártam a vállalkozást. A visszatérő vevők azóta is kérlelnek, hogy kezdjem újra… Miért nem kezdem?

Tehát… az elmúlt években szabadidőmben 4 vállalkozást építettem fel és juttattam el a felfelé ívelő, sikeres működésig, de mindegyiket abbahagytam… emellett még volt több kisebb extra sikeres projektem is, de mindegyiket félbe hagytam. Miért? Erre később megkapod a választ…

Mondatok, amiket napi szinten hallok:

  • “Eszti, nem lehet kölcsön kérni az agyadat csak egy napra?”
  • “Hogyan bírsz ennyi mindent megjegyezni? Hogyan tanultál meg ennyi mindent?”
  • “Úristen Eszti! Ez megint mekkora ötlet! Neked ezek honnan jönnek?”
  • “De mikor van időd ezeket kitalálni?”
  • “Olyan energiával és kisugárzással tudsz az ötleteidről beszélni, hogy az engem is lelkessé tesz.”
  • “Te amúgy szoktál aludni is? Mégis hogy van ennyi időd, energiád? Nálad hány órából áll egy nap?”
  • “Na most leesett az állam! Gyönyörű! Ezt hogy csináltad?”
  • “…ha 5 éven belül nem hallok arról, hogy a céged tőzsdére megy és világsikerre tör (bármelyik ötleted is valósuljon meg), nagyon mérges leszek rád! Tessék kamatoztatni a kis “zseni faktorodat”! “
  • “Hogy mi? Ezt komolyan Te csináltad? Azt meg hooogy?”
  • “A videóid megmutatták nekem, hogy valójában én is bármire képes vagyok, csak eddig nem tudtam. Köszönöm!”
  • “Te vagy a példaképem! Bebizonyítottad, hogy meg lehet csinálni!”

De vannak ilyen megjegyzések is:

  • “A fura kolleganő…”
  • “Ennek egyedül nekiálltál? Hát te nem vagy normális!”
  • “Folyamatosan 200%-on pörögsz… néha le kéne állni!”
  • “Már megint mit találtál ki? / Már megint valami új?”
  • “Elképesztően jó ötlet, de úgysem fogod végig csinálni…”
  • “Ne hagyd abba! Hiszen van rá kereslet, veszik az emberek! Van egy jól menő vállalkozásod csak úgy kidobnád?”
  • “Olyan tudásod és ötleteid vannak, amivel bárki sikeres lenne…”
  • “Eszti, ha csak egyszer kitartanál egy ötleted mellett, akkor már rég gazdag lennél!”

Amire büszke vagyok:

Napi munkámban marketingesként olyan problémák megoldásában tudtam hatékonyan segíteni, mint megállítani a fluktuációt, 1 év alatt megduplázni a forgalmat, piaci réseket kutatni, termék és cég pozícionálás, folyamatok fejlesztése, rendszerépítés, automatizálás, termékfejlesztés, szövegírás, értékesítés ösztönzés, új csatornák bevezetése, vevőszerzés, vásárlói élménynövelés, weboldal optimalizálás, termékfotózás és videózás stb. Ebből következik, hogy valójában megvan bennem az a tudás, ami a vállalkozások hosszútávú növekedésének a titka, mivel mások vállalkozásában pontosan ebben segítek, de a sajátomban mégsem építkezek tovább… Érdekel, hogy miért? Olvass tovább…

Számos alkotói pályázaton kiemelkedő eredménnyel vettem részt. (Design Terminál kiállítás, Nemzeti Galéria kiállítás, MNB tanulmányírás – legjobb 20, Magyar Nemzeti Cirkusz – Kortárs Művészeti Tárlat, SCD Jeans pályázat 3. hely, önálló kiállítások, Vikár Béla kórusruha pályázat, 1. hely, stb.) Hiszem, hogy a munkáim és az ötleteim azért sikeresek, mert mások, mint a többi… mindegyik ad valami pluszt. Mindig törekszem arra, hogy a megszokottól, a mindennapitól eltérő dolgot alkossak.

Amiért hálás vagyok:

Inspiráló környezetben nőhettem fel. Édesanyám kézműves / keramikus, mellette elképesztő mennyiségű kreatív alkotói technikát sajátíthattam el, nekünk gyerekként ez volt a játék (agyagoztunk, szobrokat, domborműveket vagy éppen tálkákat készítettünk, szőttünk, fontunk, festegettünk, fát faragtunk, stb). Apukám pedig megtanított arra, hogy kitartással bármit el lehet érni és nincs olyan feladat, amit ne tudnék megcsinálni. Olyan találékonyságot láthattam tőle, amire más biztosan azt mondta volna, hogy erre nincs megoldás… ő mindig megoldotta. Így én is mindig addig kutatok, amíg meg nem találom a kiskapukat vagy a megfelelő eszközöket.
A kreatív irányultság miatt végül művészeti szakkörök után művészeti szakközépiskola és művészeti főiskola következett, itt már a professzionálisabb alkotást sajátíthattam el, bővült a technikai és elméleti tudásom is (így végül ruhatervező, grafikus, rajz- és vizuális kommunikáció tanár, illetve lakberendező szakmákkal rendelkezem jelenleg). A fentiek hatása, a folyamatos tudásvágy, illetve kíváncsiság tette lehetővé, hogy létrehozzam az ÖtletLáda rendszeresen bővülő CraftClub – kreatív technikák bemutatását, illetve Hobbiból vállalkozás – ötlet gyűjteményt.

Miért hallgass rám?

  1. Nem szokványos logikám miatt olyan összefüggéseket látok meg, amiket más nem.
  2. Vállalkozás ötleteim, termékfejlesztési terveim hónapokkal, de akár évvel is megelőzik a hazai piacon való megjelenést.
  3. Amióta az eszemet tudom, naponta 2-3 új vállalkozás ötletet fordul meg a fejemben, ezek közül a jobbakat körülbelül 10 éve gyűjtögetem. A régiek közül is kb. 80%-a ma is megállná a helyét, ezért ha valaki később kerül majd az oldalra, ő sem lesz lecsúszva semmiről. Az ötletek megosztásakor figyelek arra, hogy ne csak az első megvalósító lehessen benne sikeres, hanem többen is csinálhassák anélkül, hogy egymást másolnák.
  4. Fontos számomra az esztétikum, az igényesség és hogy bármi, amit egy vállalkozó kiad a kezéből az ezen felül még hasznos is legyen. A piaci rések betöltése mellett, e két szempont szerint próbálom felépíteni vállalkozás- vagy termékötleteimet.
  5. Nem felfedezéseket osztok meg vagy nem szeretném feltalálni a spanyol viaszt. Lesznek olyan vállalkozás ötletek, amiket 100%-ban én találtam ki, de lesznek olyanok is, amiket valaki már csinál (valahol a világban), de itthon még abban a formában nincs jelen vagy ha igen, akkor még nem túl elterjedt és van még benne potenciál. Engem is inspirálnak mások, egyes ötleteket már meglévő külföldi vállalkozók munkái inspirálnak, de sosem egy az egyben veszem át. Ilyen esetben mindig hozzáteszek egy kis csavart, ami sokkal jobbá és működőképesebbé teszi az adott ötletet.
  6. Az ötletek mellé mindig készítek egy vázlatos fejlesztési tervet, vagy termékpiramist, ami azért lesz hasznos, mert, ha az első termékeid elkészültek és úgy érzed kimaxoltad, akkor is meglesz a növekedési potenciál a vállalkozásodban, csak követned kell a fejlesztési tervet.

“Ha annyira tuti ötletek, akkor miért nem valósítod meg te?”

A kérdés jogos! 10 éve írogatom a vállalkozás ötleteimet, lassan egy szekrény tele van a szamárfülesre nyúzott füzeteimmel, a telefonos jegyzettömbömből is csak ez folyik…

Mindegyikről azt gondoltam, hogy majd egyszer, ha lesz rá időm és pénzem, akkor megvalósítom.

Szerintem Neked is van néhány hasonló és Te is tudod, hogy az ilyen ötletek soha nem kerülnek ki abból a mágikus “majd egyszer” szekrényből. Pontosan ez az oka annak, hogy most megosztom őket Veled is. Számomra mindegyik egy apró kis szerelem projekt, amit semmiképpen sem szeretnék veszni hagyni. Így pedig, ha bárki hozzáférhet az ötleteimhez, nem az én, végeláthatatlan “sosem valósul meg” listámon szomorkodnak, hanem lehetősége lesz minden álmomnak kiteljesedni és piacra kerülni.

Mit találsz az Ötletláda oldalán?

➤ Ötletből vállalkozás menüpont

Itt vállalkozás ötleteket találsz, amelyeket szinte bárki sikerre vihet, ha elég kitartó. Az ötletek kidolgozása során kiemelten figyelek arra, hogy olyan piaci résekre épüljenek, amelyekben nagy eséllyel, viszonylag könnyen sikeres lehetsz már néhány hónap alatt (akkor is, ha véletlen valaki már megelőzött).

Olyan kategóriák is feltöltésre kerülnek folyamatosan, mint pl.: pénz nélkül pénzt csinálni, passzív bevételszerzés ötletek, kreatív kézműves vállalkozás ötletek, kis befektetésből nagy haszon, stb. de fontosnak tartom elmondani, hogy ez egyik sem a gyors és könnyű meggazdagodás receptje. Az, hogy megvásárolsz egy ötletet, még nem garantálja, hogy sikeres leszel. Ha nem vagy hajlandó beletenni elegendő munkát, időt és energiát, nem áll szándékodban fejleszteni magad, nem tudsz semmilyen szinten kockázatot vállalni, akkor ezt a menü pontot kérlek meg se nézd.

➤ CraftClub menüpont

Ez a kategória két részből áll. A “Kreatív foglalkoztatók” gyűjteménye – gyerekeknek készül, ami fejleszti a kézügyességüket és a kreativitásukat, leköti a figyelmüket, miközben szórakoztat is. A “KreArt képzések” pedig felnőtteknek készülnek, ahol kreatív alkotó technikákat sajátíthatsz el, amely biztos alapot adhat egy kézműves vállalkozás indításához.

Ajándékötletek menüpont

Itt olyan kézműves ajándékok között böngészhetsz, amelyek mindegyike személyre szabható, kizárólag rendelésre készül, kérheted névvel, vagy akár teljesen egyedi kivitelben is.

Just Print! menüpont

Abban az esetben ha nincs időd kivárni az egyedi ajándék legyártását és kipostázását, de mégis névre szóló meglepetést adnál, akkor érdemes meglesned ezt a kategóriát. Folyamatosan készülnek olyan hasznos digitális termék változatok, amiket vásárlás után azonnal letölthetsz és személyre szabhatsz, átírhatod rajta a nevet néhány kattintással (grafkiai tudás nélkül is!) és mentés után már csak ki kell nyomtatnod. Így akár néhány órán belül a kezedben lehet az ajándék.

Minden kategória tartalma hétről hétre bővül, ezért érdemes rendszeresen visszatérned, hátha olyan ötlet kerül fel, ami téged is megmozgat majd és beindítja a fantáziádat.

Ui.: Ha érdekel az elején felsorolt 7 fura MIÉRT kérdésre a válasz, itt találod:

Néhány héttel ezelőtt a kezembe került teljesen véletlenül egy könyv (DR. MÁTÉ GÁBOR: Szétszórt elmék), ami megváltoztatta az életemet és magyarázatot ad minden érthetetlen furcsaságra, amiket a múltban csináltam vagy amik esetleg a mai napig nehézséget okoznak, így mint például arra is, hogy 27 éves koromig egy könyvet sem olvastam, majd felkeltette az érdeklődésemet egy marketing könyv (Kisvállalati marketing biblia), ez volt életem első könyve, amit megvettem ééés el is olvastam (2 nap alatt). Ekkor döbbentem rá, hogy valójában nem is utálok olvasni, csak eddig nem volt olyan, ami érdekelt. Azóta rengeteget olvasok, de kizárólag önfejlesztő vagy szakmai könyveket… egy regényt a mai napig sem tudnék elolvasni. A másik, hogy folyamatosan ötletelek, 200%-on pörög az agyam és más szemszögből közelítem meg a dolgokat, olyan logikai kapcsolatokat építek, ami másnak nem feltétlen jut eszébe, mindez megmagyarázza, hogy miért lesznek sikeresek az ötleteim. Az pedig, hogy semmit sem folytatok, amikor már látszik, hogy sikeres és működik, az azért van, mert engem addig mozgat egy új ötlet, amíg ki nincs aknázva minden hiba, be nem indul. Vállalkozásaim számomra feltöltődést adnak és az újabb és újabb ötletek megvalósítása lelkesít, ugyanakkor ha már “csak” működtetni kell, az már nem élvezet számomra, hanem inkább munka, sőt sokszor kínlódás a saját vállalkozásaim esetén (más vállalkozásában szívesen segítek). Annak ellenére, hogy tudom mit és hogyan kéne csinálni hiszen ez az egyik szakmám, mégsem csinálom tovább…

Dr. Máté Gábor könyve erre is magyarázatot nyújtott, ugyanis azok az emberek akik figyelemhiány zavarral élnek, őket kizárólag olyan a dolgok kötik le, amik igazán érdeklik, amik pedig kevésbé, ahhoz elképesztő összpontosítás és elszántság kell számukra, hogy nagy nehézségek árán végig küzdjék az adott feladaton magukat. A fenti könyv elolvasása döbbentett rá arra, hogy nekem valójában ez okozza a “furcsaságaimat” és pontról pontra haladva igazolódott be a gyanúm, ezért vagyok kicsit más, mint a többiek (nem feltétlenül rossz értelemben). Erre valójában büszke is vagyok, mert rengeteg pluszt adott az életemben, annak ellenére, hogy nem tudtam róla egészen eddig. Sokat kell még tanulnom róla és ennek hatására előfordulhat, hogy végre egy vállalkozásomat (mondjuk ezt a vállalkozási ötlettárat :D) hosszútávon fogom működtetni… de addig is használd ki a lehetőséget, szerezz meg annyi ötletet, amennyit csak tudsz, mert ha mégsem sikerül ennyit fejlődnöm, akkor tudod mi lesz az oldal sorsa…?! 😀 

ÖtletLáda: hobbiból vállalkozás! Ki vagyok én? bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva